EXPOSITIE 6/7 13/14 20/21 SEPT'14 (waterlinie)Fort Edam WELKOM (3,50e) 11-16U


Accent for theFort ceiling. With  French clay (Argile)  I draw the eyeball .  The naturechamber is finally perfect for  the Eye with sylhouettes of broken Clematis lianes , touched and drawed  with clay , it leaves not only the warzone there, but also the  Jugendstil and ArtNouveau of that time.
The soul should be able to escape; “antenne  of the being”   (On the  roof!)
EXPOSITIE 6/7  13/14   20/21   SEPT'14 (waterlinie)Fort Edam WELKOM (3,50e) 11-16U
Koos van der Elsen     www.jardinart.com     www.set#net.info   2014.      


on the roof of the Fort of Edam


Antennemodel


CHELVA(near valencia)AIR


a cat house


Vanuit een zonnig Valencia naar de nieuwe Residencie voor eén maand in Chelva (70km oost).   De joodse wijk was hier en op het plein en naar het oosten is nu de stad en katholiek. De barrios (wijkjes) heten Azogue, Arrabal en Benicacira. Ik wandel vanaf zijn landje met olijfbomen en amandel terug . Zwarte olijven en grijsgroene bomen op rode aarde. Wel zuur! Het schijnt dat ze ze een uur in soda leggen of sneetjes geven en in zout of lang wassen. Ook worden ze tegenwoordig gegraind met pit en al en scheidt de olie zich van het vocht. Zo is de smaak wel lang aanwezig van die olijf die ik net (h)at.
1th drawing
of the view
Ooit Moren, Christenen en Joden in deze Chelva tijd , die voorbij is. Bij dit huis hier is de grens (soort 3 culturenpunt) PeterBosch denkt zelfs dat dit huis niet alleen in en aan de vestingsmuur gebouwd is, maar zelfs een vestingstoren was.
Heb 1e tekening gemaakt, geen sterrenhemel met chipmaan, geen interieur met mensen, maar gewoon zoals altijd een landschap met ornament elementen en symboliek en soms een mens erin(dividu) . Dit keer niet trouwens, het is nog een opzet, met de stadshoek waar ik zit en het uitzicht naar de landjes en de heuvels van de Serrania.
3 cultures point
Hago el primero desin, no ciel en estrellas con chip luna, no interior con gente tambien,  si no paysage con ornamentos elementos y simbolica y a veces el hombre dentra individuel.  No hace personas aqui en desin, pero el quarto de ciudad con el panorama en gardinos y colles de Serrania.

MEER    CHELVA  NIEUWS ; KIJK OP DE PAGINABALK (home)
MORE  CHELVA NEWS ;  SEE PAGES DIRECTORY (home) K'14
KOOS VAN DER ELSEN
“BOX OF ART / TRA FO XOB “
Subtitel;
Land             schappelijk’
‘Vriend       schappelijk’
‘Gemeen      schappelijk’

UIT                                          REK
BOX                                        OLD
ANI                                         NEW
MAL                                       BED
HU                                          MAN
In TRACO Weesp gewerkt aan een reactie op ZenBoxen. Na WimVonk's bloembedjes van schroefjes ,voorwerpjes op de houten vloer, waar ooit stellingkasten van een bedrijf stonden, via filmpje van Ee Damen met blauw dopje, schaduw en rood lijntje kwam MartinedeJong echt de ruimte in, volgde MarjavanPutten haar antwoord aan de wand en terug op klosjes garen, waarna Annechien Verheij haar lijntje tussen 2 kinderstoeltjes ruggelings aan het eind boven een gelaagd blaadjesbed hing. Vera de Groot vervolgens stopte het in een doos, een vrouwendoos, tot HermineStam in die doos binnenging en opnieuw begint. Via haar kreeg ik de ruimte ter beschikking welk resulteerd in een half mens /halfdier die op de kop een verstofte doos hooghoudt. Set#serieel was goed project mede dank zij de bedompte ruimte.
Koos van der Elsen '13



SET#SERIEEL installation in estafette (like in the concept of cadavre exquis)
In TRACO Weesp worked on a reaction on ZenBoxen. After  WimVonk's flowerbeds with screws ,objects on a wooden floor ( which once stood cubbards for a compagny), then via asmall film of Ee Damen with blue plastic, shadow and red line came MartinedeJong really in the space up, followed MarjavanPutten her answer to the wall and came back to the box of sewing and textiles,there it was  Annechien Verheij connected her line between 2 childrenchairs turn backwards to the end above a layered bed of leaves. Vera de Groot in her case put it in a paperbxo, womenbox, till HermineStam entered in the box and started a new. From her I got the space to go on, which resulted in a half men /half animal upside down keeping a stuffed box high. Set#serieel was a good project , thanks also to the dence space wher it took place.
Koos van der Elsen '13
SET#SERIEEL installation in estafette (like in the concept of cadavre exquis)
In TRACO Weesp worked on a reaction on ZenBoxen. After WimVonk's flowerbeds with screws ,objects on a wooden floor ( which once stood cubbards for a compagny), then via asmall film of Ee Damen with blue plastic, shadow and red line came MartinedeJong really in the space up, followed MarjavanPutten her answer to the wall and came back to the box of sewing and textiles,there it was Annechien Verheij connected her line between 2 childrenchairs turn backwards to the end above a layered bed of leaves. Vera de Groot in her case put it in a paperbxo, womenbox, till HermineStam entered in the box and started a new. From her I got the space to go on, which resulted in a half men /half animal upside down keeping a stuffed box high. Set#serieel was a good project , thanks also to the dence space wher it took place. Thanks for cooperation, Koos van der Elsen '13

EYE AM


“Je wist het maar vergat ons toch.”
“You knew but forgot us after all.”    

 Eye Am voor SET#BELLAMY
Aanleiding is een Ghanese vluchteling met de naam Pe te r  Ar no de Heer
(want Nederland was er ooit kolonizer), die in de Bellamystraat woonde.
De man was actief in de jaren 90 voor onze hulppost ASKV / SVP vlucht en illega zorg.
Hij speelde ook in een band Weku en werkte voor Sikaman , Ghanese belangenorganisatie.
Hij vluchtte destijds omdat hij voorbestemd was een tovenaar/medicijnman te zijn en dat niet was, zei hij. Alleen volgens de overlevering was hij wel voorbestemd. Ze worden tegenwoordig wel minder gewaardeerd, want ze kunnen ook voor slecht nieuws zorgen. Nou ja, ik dacht altijd dat hij de mensen daar achter gelaten had. Natuurlijk liet hij zoals elke vluchteling mensen achter. En daarom wilde ik contact met hem krijgen hoe het nu is.
Hoe hij nu tegen zijn voorbestemd zijn aankijkt. Of hij misschien toch bijzondere gaven heeft. Of hij mij nog kent? Of ik hem nog vind?
Het is een eenvoudige aanleiding vanwege een plek in A'dam voor een dramatische tekst die ieder die iets achter laat of achtergelaten is, kan aanspreken. Vanwege een meestal weloverwogen beslissing, maar soms in een opwelling.
Peter 's verhaal is mondiaal.